Belangrijke informatie

Bij een pretecho wordt de aandacht voornamelijk gericht op het maken van mooie beelden. Echter kan het zijn dat er tijdens de echo iets afwijkends wordt gezien. We zullen dan in overleg met jullie contact opnemen met jullie zorgverlener.

Het is belangrijk om te weten dat we uitgebreid naar je kindje kijken, maar dat deze pretecho geen volledige screening is.

Mocht u een gemaakte afspraak toch niet na kunnen komen, zeg deze dan telefonisch en minstens 24 uur van tevoren af. Als u niet verschijnt of te laat afzegt, ontvangt u een rekening.

Betaling is zowel per PIN als contant mogelijk.

Als gevolg van de aangescherpte maatregelen worden er in de periode van 19 oktober 2020 tot en met 10 november 2020 geen pretecho’s gedaan. Onder voorbehoud kan er wel een afspraak worden ingepland vanaf 11 november 2020.

In verband met de uitbraak van het coronavirus is alleen de partner toegestaan bij het maken van de echo. Wij houden ons aan de richtlijnen van het RIVM. Wij verzoeken u de handen te wassen voordat u plaats neemt in de wachtkamer.

Update ivm uitbraak coronavirus: In verband met de uitbraak van het coronavirus is alleen de partner toegestaan bij het maken van de echo. Wij houden ons aan de richtlijnen van het RIVM.

Kinderen zijn normaal gesproken van harte welkom tijdens de echo (met uitzondering van de combinatietest en 20 weken echo). Ivm de maatregelen rondom corona is het voorlopig nog even niet mogelijk om kinderen mee te nemen naar zowel medische echo’s als pretecho’s! Vanaf een leeftijd van ongeveer 6 jaar vinden kinderen een echo vaak erg leuk. We merken in de praktijk dat hele jonge kinderen de echobeelden nog niet goed kunnen begrijpen en daardoor snel afgeleid zijn. Ook vinden ze de donkere kamer waarin we de echo maken meestal niet prettig. Hierdoor kan het zijn dat jullie aandacht zelf ook afgeleid wordt van de echo. Denk vooraf dus goed na wat voor jullie prettig is.

Een zwangerschap is een bijzondere maar soms ook spannende periode. Wij doen er alles aan om je in deze periode zo goed mogelijk te begeleiden.

Daarom horen wij het graag als je vragen of twijfels hebt of ergens ontevreden over bent. Het gesprek gaan wij graag aan, het liefst zo snel mogelijk. Maar óók als je er al een tijdje mee rondloopt. Zodat wij je kunnen geruststellen, een misverstand uit de weg ruimen of een aanpassing vinden in onze werkwijze wat voor jou prettiger voelt. Neem eventueel iemand mee naar het gesprek als je dit prettig vindt.  

Wil je meer weten over je rechten of wil je advies? Of wil je je klacht eerst met iemand anders bespreken? Of vind je het prettig als iemand je helpt bij het indienen van een klacht? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris (www.klachtverloskunde.nl).

Meer informatie hierover staat in deze folder.